CzechInvest - Agentura pro podporu podnikání a investic

 

Geoinformační systémy do průmyslových budov

18.4.2014    Logistika    str. 44   Perspektivy

Radek Novotný

       

Společnost Geosense, která vytváří geografické informační systémy, se dostala díky programu CzechAccelerator do Silicon Valley. V USA získal podnik několik zakázek a založil pobočku.

 

Společnost Geosense vytváří geografické informační systémy. Jsou to v podstatě digitální mapy doplněné o mnoho dalších dat a funkcí. Nejvíce je využívají zatím obce, nyní se ale firma začíná orientovat i na oblast komerčních realit a správy majetku. Možností využití je hodně. Těžaři z Ameriky třeba pomocí aplikace kontrolují přepravu ropy, japonskému výrobci světlometů usnadňuje složité provozní revize. Budoucnost geoinformačních systémů leží ale podle jednoho ze zakladatelů firmy ve virtuální realitě.

 

Firma Geosense se zabývá tvorbou geoinformačních platforem. Jsou to webové nebo mobilní aplikace, které především z dostupných zdrojů čerpají geografická data a skládají je do jedné mapy. Tu pak lze rozklikávat a filtrovat informace podle aktuální potřeby. Službu u nás zatím využívají většinou obce. Na aplikaci si mohou otevřít třeba historickou mapu, zkonfrontovat ji se současným stavem.

 

MOŽNOSTI SYSTÉMU

 

Systém obsahuje ale především řadu informací užitečných pro přehlednou správu určité oblasti. „Máme podepsanou smlouvu s katastrem nemovitostí, takže máme repliku katastrální databáze kompletně v cloudu. Když chcete vědět, kde máte pozemky, dáte mi vaše údaje a my vám vyjedeme všechny pozemky po celé České republice. Vidíte také zástavní práva, věcná břemena a podobné informace,“ popisuje jednatel a spolumajitel firmy Ladislav Čapek.

 

Mapový portál může také obsahovat například rozložení inženýrských sítí a technické infrastruktury, různé urbanistické studie, investiční záměry, evidenci majetku, informace o firmách a občanské vybavenosti, turistické trasy, cyklostezky, památky nebo umístění povodňových zón.

 

Pokud se zájemce rozhodne geoinformační systém využívat, nekupuje si celý software, ale pouze přístup k aplikaci na internetu. Základní verze mapového portálu je zdarma, dále se platí poplatek podle vybraných služeb. Systém lze rozšiřovat o další vrstvy podle požadavků zákazníka. Množství uživatelů a jejich přístup není omezen, takže lze portál zpřístupnit i veřejnosti nebo partnerům. Podle Čapka platí zákazníci za využívání mapového portálu měsíční paušál většinou v řádu stokorun až tisícikorun.

 

Geoinformační systém má navíc řadu funkcí. Uživatel na něm může měřit vzdálenosti, plochu nebo obvod, může si navolit průhlednost jednotlivých vrstev, může jej editovat, vkládat fotky, videa nebo internetové odkazy. Portál také může být propojen s dalšími aplikacemi.

 

DO SOUKROMÉHO SEKTORU

 

Základní verze geoinformačního systému obsahuje veřejně přístupná data. Při prezentaci potenciálním zákazníkům tak může Geosense ukázat už přímo práci s aplikací a některé její možnosti. Jakmile obec nebo firma podepíše smlouvu, dostane přístupové údaje a může začít systém využívat. Postupně se pak podle požadavků zákazníka doplňují další funkční vrstvy.

 

Zatímco donedávna u nás Geosense nabízel své služby hlavně obcím, nyní se začíná více orientovat i na soukromé firmy. „Dříve byla ze zákona data zadarmo pouze pro obce. Dneska je už velké množství dat zadarmo pro všechny, což změnilo náš byznys. Posupně jsme začali dělat pro těžební firmy, pro lesy, myslivce nebo zemědělce. A teď cílíme na privátní společnosti, které se zabývají facility managementem, správou nemovitostí, logistikou apod.,“ říká Ladislav Čapek.

 

Například správce průmyslového areálu by podle něj dříve zaplatil za geoinformační data desítky tisíc korun, to samé pak i za aplikaci. Cena dat ale značně klesla a aplikace jsou v cloudu, takže se dá vše pořídit za dostupné peníze.

 

KOMERČNÍ NEMOVITOSTI

 

K největším zákazníkům firmy patří Akademie věd, která mapovou aplikaci využívá pro správu stovek budov, jež má po celé republice. Další budoucnost geoinformačních platforem Geosense vidí v oblasti kancelářských, maloobchodních i průmyslových areálů a nemovitostí.

 

Majitel, správce, ale i potenciální nájemce takové budovy může pomocí aplikace například vypočítat plochu jednotlivých prostor, a zjistit tak třeba množství potřebného vybavení, může si do aplikace zakreslit rozvody sítí, může geografickou aplikaci využít třeba při revizích komínů nebo hromosvodů. Se systémem se mohou propojit i kamery, které jsou dnes běžné nejen v nákupních centrech, ale i v logistických a výrobních provozech.

 

Další prostor pro využití geoinformačních aplikací ve sféře komerčních realit je v exteriéru. S jejich pomocí lze monitorovat a spravovat například parkoviště pro kamiony, i zde může být propojení s kamerovým systémem pro potřeby ostrahy. „To teď řešíme s jiným českým start-upem, který dělá kamery přes IP adresu. Kamerku namíříte třeba na parkoviště a ona automaticky skenuje veškerý pohyb – jestli tam chodí lidé, jestli tam jezdí auta, nebo stojí a jak dlouho, teoreticky to rozpozná i SPZ, když je umytá. My pak na aplikaci integrujeme výsledky. Na mapě může třeba začít něco blikat, pokud se tam děje něco neobvyklého,“ popisuje Ladislav Čapek. Vlastník aplikace může určit další uživatele, kterým poskytne různé stupně přístupového oprávnění s různorodými možnostmi využití.

 

APLIKACE V TOVÁRNĚ

 

Geoinformační aplikaci si pořídil třeba japonský výrobce světlometů pro automobilový průmysl Koito. „Překvapilo mě to, ale nejčastěji aplikaci využívají pro revize,“ říká Čapek. Firma totiž musí splňovat jak české, tak korporátní normy. Navíc má další interní předpisy pro místní závod. Revizní technik pak na aplikaci vidí všechna data pohromadě.

 

„Původně to měli zaměřené v Autocadu, takže rozklikli výkres, ten se jim otevřel a vedle měli excelovskou tabulku, do které údaje zapisovali. My jsme vlastně Excel s Autocadem slili do jedné databáze, takže si to nemusejí tisknout, zapisovat, kde všude byli apod., ale mají to všechno najednou,“ vysvětluje Čapek.

 

Aplikace má nastavené různé uživatelské přístupy. Interní pracovník má hlavní přístup a může systém spravovat, externí technik dostane přístup jen k některým datům, která potřebuje podle zadání. Podobně se dá postupovat, když firma poptává nějakou externí službu. Zájemcům o zakázku poskytne do své aplikace pouze omezený přístup.

 

LOGISTICKÉ SCHÉMA

 

V průmyslových prostorech může geoinformační aplikace pomáhat také při vytváření modelů logistických operací, zjišťování kapacity skladu, při přípravě změnových projektů, optimálního propojení logistiky s výrobou apod. „Na to je databáze a desktopová aplikace, kde jsou stovky analýz. Můžete udělat třeba síťovou analýzu. Víte, kde jsou chodby, silnice, stroje atd., a hledáte, jaké je ideální rozmístění skladovacího prostoru, výrobní linky a distribuce,“ popisuje Čapek.

 

S komerčními objekty Geosense nyní začíná. Na rozdíl od veřejné správy má v privátním sektoru zatím „pouze“ desítky zákazníků, jedná například se Škodou Auto. Čapek ale vidí v této oblasti větší potenciál vzhledem k vysokému počtu průmyslových areálů. Zatím však u nás nejsou geoinformační systémy příliš známé, takže se na svých obchodních cestách setkává se zájmem i s překvapením. To může vycházet jak z neznalosti, tak z nových zjištění. V jednom logistickém parku u Prahy se například při prezentaci aplikace zjistilo, že do plánovaného rozvoje areálu zasahuje cizí pozemek.

 

Geoinformační systém je především záležitost uživatelského komfortu, zjednodušení řady zdlouhavých činností, a tím pádem i šetření času. Může se ale vyplatit i při neočekávaných událostech. Například když loni vybouchl plyn v centru Prahy, jedna z nejpoškozenějších budov byla Akademie věd. Správkyně v aplikaci vyfiltrovala rozměry rozbitých oken, aniž by do budovy, kam stejně neměla po havárii běžný přístup, vkročila a objednala sklenáře, vypráví Čapek.

 

DO BUDOUCNA VIRTUÁLNÍ REALITA

 

Geoinformační systém lze využívat i na větším území, než jsou jednotlivé budovy nebo parky. Firmy, které každý den vysílají své zaměstnance do terénu, jim potřebují nějakým způsobem předávat instrukce o lokalitě a úkolech. Typickým příkladem jsou různé roznáškové služby jako kurýrní firmy nebo rozvoz jídla. „Teď máme zakázku od firmy, která se zabývá facility managementem. Ta má několik desítek mobilních zaměstnanců a chce pro ně vytvořit aplikaci pro plánování práce. Dá se to také propojit s mapou dopravního provozu,“ říká Čapek.

 

Na nejnovějších verzích geoinformační aplikace se mohou zobrazovat už i pohybující se předměty, které lze také přibližovat. „Je to naše vývojová verze, udělali jsme zatím pár stovek parcel, které jsou přes prohlížeč interaktivní. Je to postavené na nové technologii. Jsme jedna asi ze tří firem na světě, která tohle zvládla. Dalším krokem je tzv. augmented reality neboli rozšířená realita, potom bude následovat 3D – virtuální realita. Už to dokážeme, ale není na to trh,“ říká Čapek.

 

Firma očekává další rozvoj. „O práci se bát opravdu nemusíme. Před 30 lety byla všechna geografická data vojenská, mapy byly tajné. Ale od té doby se data už jenom uvolňují, jsou přesnější, je jich daleko víc. Možnosti jsou velké. Uvažovali bychom třeba o koupi nějakého dronu. Řeknete třeba, že potřebujete nasnímat Žižkov, zmáčknete čudlík, on tam chvilku lítá, přiletí zpátky, ta data pošlete do cloudu a za pár hodin vám z toho vyteče 3D model,“ popisuje Čapek.

 

V podobném duchu dělala firma pilotní projekt v Krušných horách. Získat povolení k provozu bezpilotních dronů ale u nás není jednoduché. Operátor musí mít licenci na provoz letadla, pojištění apod., říká Čapek. Proto si drony pronajímá od specializovaných firem. Koupi vlastního ale stále zvažuje. Vlastní fotky takto pořízené mají většinou podstatně vyšší rozlišení než volně dostupný materiál a dá se s nimi lépe pracovat.

 

V AMERICE

 

Geosense se loni dostal díky projektu Czech Accelerator agentury CzechInvest do Silicon Valley. V San Francisku se za půl roku vystřídalo z firmy sedm lidí. „Vládne tam přátelská atmosféra, každý se vám snaží pomoct, protože jste start-up, a vy zase na oplátku pomůžete pak jemu nebo někomu jinému. Nikdo za to nic nechce, je to takové nepsané pravidlo,“ popisuje Ladislav Čapek.

 

V USA se Geosense dostal k zakázce pro těžařské firmy ve Wyomingu a v Severní Dakotě. „Vytryskla jim tam ropa ze země, jsou tam ty písky, mají tam teď peníze a nestíhají. Je tam překotný vývoj,“ říká Čapek. Od Geosense proto jedna z firem chtěla geoinformační systém, který by jí poskytl přehled o ropných polích a nemovitostech. Druhý americký zákazník z ropného průmyslu požadoval vytvoření aplikace pro sledování cisteren přepravujících surovinu, která měla zajistit, aby nedocházelo k chybám v průběhu přepravního řetězce. Mezi další americké zákazníky patřila městská správa nebo hotelový komplex.

 

V současnosti má firma v USA rozjednané další kontrakty, jejichž podoba by se mohla v nejbližších týdnech finalizovat. Geosense založil v Americe dokonce pobočku. Protože nebyla volná „dot-com“ doména, dostala název Cleerio. Dále ale bude hledat cestu na americký trh spíš přes obchodní partnery.

 

***

GEOSENSE Firmu založili Ladislav Čapek a Jan Zvoník v roce 2009. Zatímco Čapek vystudoval geodézii a několik let pracoval v oboru v Česku i v USA, Zvoník byl původně právník, přešel ale k technologiím a softwaru. Zhruba rok trvalo, než vyvinuli vlastní technologii. Pak se firma začala rychle rozrůstat a o další dva roky později měla asi 1250 zákazníků jenom v Česku, většinou to byla města a obce. Firmu startovali dva zakladatelé s jedním programátorem, dnes má kolem 30 zaměstnanců v Česku a dalších deset na Slovensku. Mimo to spolupracuje firma v některých regionech s partnery, kteří se starají o zavádění systémů a zákaznický servis. Geosense je aktivní i v USA. Mapový portál je nejrozšířenějším produktem společnosti. Kromě toho poskytuje firemní informační systém, objednávkový portál nebo datový sklad. Vše má nějakou souvislost s mapami. Geosense se loni umístil na čtvrtém místě žebříčku Deloitte Fast 50 nejrychleji rostoucích technologických firem střední Evropy v kategorii „vycházejících hvězd“.

 

 

Foto popis| Budoucnost geoinformačních platforem je ve virtuální realitě, říká Ladislav Čapek.

Foto autor| FOTO: MARTIN SVOZÍLEK

Foto popis| Geosense nyní cílí na komerční nemovitosti

Foto autor| FOTO: RADEK NOVOTNÝ

Zasílání novinek e-mailem


 


 


© Copyright 2011 | Mapa stránek | RSS 2.0 | Kontakty